Van analyse & advies naar een beter product

Een veelgemaakte fout is dat men als de site of shop gebouwd is dat men niet kijkt naar wat de klant er eigenlijk van vind en of verwacht. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel tools waardoor we exact weten hoe men onze site ziet en gebruikt. Met die schat van informatie kan je je website steeds verder optimaliseren. Een goede analyse is daarom cruciaal voor het succes van je site.

Waar klikt hij/zij op, spreek je je doelgroep wel goed aan, hoe ziet Google je website.

Google Analytics

Allemaal zaken waar je inzicht in kan krijgen door tools als Google Analytics, Hotjar en andere tools.

Google Analytics is gratis software waarmee je exact kan zien hoe lang men op je site zit, via welke links ze binnen zijn gekomen of waar ze in een bestelproces zijn afgehaakt. Allemaal informatie die inzichtelijk is en je moet gebruiken om zo je site continu te verbeteren.

Weet je je hoe je de statistieken moet lezen en interpreteren? Op basis van deze belangrijke informatie kan je je website verder optimaliseren voor je klant.

Het digitale landschap veranderd erg snel en je potentiele klanten worden steeds veeleisender.

Analyse van de kanalen

Wat een belangrijk onderdeel van de analyse is zijn de kanalen. Hoe komt men op je website, is dat voornamelijk via het zoeken in Google of is het een mix van verschillende kanalen. Vervolgens is het zaak om in die analyse goed te kijken welk kanaal het beste converteert. Converteren hoeft niet perse een verkoop in een webshop te zijn maar kan ook een ingevuld contactformulier zijn. Dat is afhankelijk van je doelstellingen.

Als je ziet dat de meeste mensen bijvoorbeeld via een andere website op je site komen en op je site goed converteren dan kan het verstandig zijn om die andere website te benaderen om te gaan samenwerken.

Komen er veel mensen via die site op jouw website maar converteren ze niet dan sluit hun verwachtingen wellicht niet aan bij wat de klant zoekt.

Een andere conclusie kan zijn dat maar een klein gedeelte via een nieuwsbrief komt maar dat je daardoor wel de meeste conversies behaald, dan is het dus goed om te kijken of je die groep kunt gaan vergroten.

Mobiele analyse

De smartphone is steeds meer een onmisbaar apparaat in ons leven. Dus een analyse zal je ook zeker moeten doen ook op basis van het mobiele gebruik. Moet je een aparte mobiele website maken of voldoet een responsive variant.

Bekijk de situatie vanuit jezelf, je bent onderweg en hebt een lekke band gekregen in de middle of nowhere gekregen, dan wil je zo snel mogelijk de openingstijden en route hebben naar de dichtstbijzijnde garage en als het even kan wil je direct kunnen zien welke banden er direct op voorraad zijn en dat je direct kan bellen om langs te komen.

Die informatie moet dus kort en bondig en to the point zijn en dan ben je minder geïnteresseerd in een verhaal over de geschiedenis van het garagebedrijf met alle familieleden die er werkzaam zijn.

Meer weten over Analyse & Advies

Wil je meer weten, neem dan contact met ons op.