[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”]Digital transformation is de verandering die plaatsvindt wanneer organisaties hun bedrijfsprocessen, cultuur en model aanpassen om optimaal gebruik te maken van digitale technologieën. Het is een proces waarbij organisaties hun werkwijzen, producten en diensten aanpassen om zich aan te passen aan de veranderende markteisen en om concurrentievoordeel te behalen.
Klantverwachting
De digitalisering van de economie heeft geleid tot een verandering in de manier waarop bedrijven hun producten en diensten aanbieden en hoe ze hun klanten bereiken. Dit heeft geleid tot een verhoogde concurrentie en een veranderende klantenverwachting. Organisaties moeten hun bedrijfsprocessen en modellen aanpassen om te kunnen blijven concurreren en om de veranderende klantenverwachtingen te kunnen blijven vervullen.
Een van de belangrijkste veranderingen die plaatsvindt als gevolg van digitalisering, is de verandering van traditionele bedrijfsmodellen naar digitale bedrijfsmodellen. Traditionele bedrijfsmodellen zijn vaak gericht op het verkopen van producten of diensten, terwijl digitale bedrijfsmodellen vaak gericht zijn op het leveren van waarde aan klanten door middel van digitale technologieën. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van online diensten, mobiele apps of internet of things (IoT) toepassingen.
Digitale bedrijfsprocessen
Een andere belangrijke verandering die plaatsvindt als gevolg van digitalisering, is de verandering van traditionele bedrijfsprocessen naar digitale bedrijfsprocessen. Traditionele bedrijfsprocessen zijn vaak gericht op het verwerken van papieren documenten en het uitvoeren van handmatige taken, terwijl digitale bedrijfsprocessen gericht zijn op het automatiseren van taken en het verwerken van digitale gegevens. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van het automatiseren van administratieve taken, het gebruik van geautomatiseerde werkstromen of het gebruik van data-analyse om beslissingen te nemen.
Cultuuromslag
Digitalisering heeft ook geleid tot veranderingen in de cultuur van organisaties. Traditionele organisaties zijn vaak gericht op hiërarchie en controle, terwijl digitale organisaties gericht zijn op flexibiliteit en snelheid. Dit vereist dat organisaties hun cultuur aanpassen, waardoor medewerkers in staat zijn om snel te reageren op veranderende markteisen en zich snel aan te passen aan nieuwe technologie
[/et_pb_text][et_pb_button _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” button_text=”Meer weten over Digital transformation” button_url=”https://www.dropstep.nl/digital-transformation/” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][/et_pb_button][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]