Linkbuilding
Linkbuilding is het actief links vergaren van andere websites naar jouw website. Dit is essentieel voor je positie in zoekmachines zoals Google. Google ziet links naar jouw website namelijk als een stem van iemand. En hoe meer stemmen je krijgt, hoe relevanter en waardevoller Google jouw website zal zien.
SEO linkbuilding
De korte uitleg van linkbuilding is: linkjes verzamelen vanaf andere websites naar uw website. Zoekmachines indexeren het internet namelijk zoals een gewone gebruiker ook op het web surft; klikken op linkjes en zo van de ene pagina naar de andere gaan en van de ene website naar de volgende. Maar dat is niet het hele verhaal over SEO linkbuilding! Als het alleen maar ging om het verzamelen van zoveel mogelijk externe links, dan was linkbuilding simpel. Google kijkt echter naar veel meer dingen dan alleen het aantal linkjes:
- Wat is de kwaliteit en de autoriteit van de pagina waar het linkje op staat?
- Is het onderwerp van de pagina waar de link op staat gerelateerd aan het onderwerp van de pagina waar de link naar verwijst?
- Bevat de website waar het linkje op staat goede content, of is deze alleen maar gebouwd voor linkbuilding?
- Wat is het totale linkprofiel van uw eigen website, zit er een natuurlijk patroon in?
- Wat is het totale linkprofiel van de website waar het linkje op staat?
- Hoeveel andere externe linkjes staan er op de pagina?
- Zit er een ‘anchor text’ in het linkje, is het een tekstlink?
- Mag het linkje gevolgd worden of zit er een zogenaamd ‘no-follow’ atribuut in de link verwerkt?
- Is het een rechtstreekse link of gaat het via een verwijzing (redirect)?
- Komt het linkje op een werkende pagina in uw website of op een 404 foutmelding?
- Is het een betaalde link?
- Gaan alle linkjes naar de homepage of ook naar subpagina’s?
- Is het aantal linkjes naar uw website (te) snel gegroeid?
- Etc.
Linkbuilding: zorg voor een natuurlijk linkprofiel
Het opbouwen van een goed linkprofiel heeft effect op uw posities in Google, maar dat is moeilijker en complexer dan het lijkt. Geforceerd werken aan zoveel mogelijk linkjes, eventueel uitbesteed aan een linkbuilding bureau die dat voor u doet, kan averechts werken. Het misbruiken van linkbuilding wordt door Google zwaar bestraft en kan tot gevolg hebben dat uw website volledig uit Google verdwijnt. Goede en serieuze linkbuilding kan echter prima resultaten geven.
De basis voor linkbuilding: goede content
Hieronder worden verschillende tips gegeven voor goede linkbuilding, maar verreweg het allerbelangrijkste is zorgen voor goede inhoud op uw website. Als uw website kwalitatief goede content bevat zoals teksten, afbeeldingen, producten en downloads dan zal er vanzelf naar uw website gelinkt worden en ontstaat er een mooi natuurlijk linkprofiel. Dat is de allerbeste manier van linkbuilding én het uitgangspunt. Daarnaast kunt u natuurlijk ook zelf actief werken aan linkbuilding voor uw eigen site, maar wél op een verstandige manier!
De Penguin update en het effect op linkbuilding
In 2012 heeft Google het zoekalgoritme aangepast om misbruik van linkbuilding te voorkomen, de ‘Penguin’ update. Deze is gevolgd door meerdere updates en in mei 2013 is er een grote Penguin 2.0 uitgerold. Het is zeker dat er nog meer van deze updates zullen volgen want Google is de strijd aangegaan met het manipuleren van linkbuilding.
Welke manier van linkbuilding wordt door Google bestraft? In algemene zin kun je stellen dat als je linkbuilding alleen maar doet om hoger te komen in Google en je niet de eindgebruiker voor ogen hebt, dat je dan op de verkeerde weg bent. Google hanteert een aantal signalen om te ontdekken of een linkprofiel ‘slecht’ is:
- Veel linkjes met precies dezelfde anchor text, vooral met commerciële woorden.
- Te weinig variatie in het linkprofiel
- Veel linkjes op jonge domeinen
- Veel linkjes op websites met inhoud die niets te maken heeft met je eigen website
- Te snelle linkbuilding; in een korte tijd heel veel nieuwe linkjes toevoegen
- Betaalde linkjes
- Linkjes vanaf websites die speciaal gemaakt zijn voor linkbuilding
- Veel linkjes vanaf websites met een hele lage pagerank
- Gebruik maken van commerciële linkschema’s of linknetwerken
- Veel linkjes vanaf buitenlandse websites die niet relevant zijn
- Ruilen van linkjes
- Etc.
De gevolgen van foute linkbuilding kunnen verschillend zijn, variërend van een lagere positie in Google tot en met het volledig verwijderen van je website uit de Google index.