SEO & SEA – Goed gevonden worden door Google

Je denkt dat je klaar bent, een mooie site, alles werkt, alles staat goed ingesteld maar de bestellingen blijven uit of je klanten komen maar niet op je website op de door jou opgegeven woorden. Dan komt SEO om de hoek kijken en dat is niet een ABC’tje.

SEO

Search Engine Optimization staat voor het optimaliseren van de content op je website zodat Google je site goed kan indexeren en zo het juiste resultaat aan de bezoeker van Google.nl kan laten zien.

Als je een auto garage hebt en je expertise is in een bepaald merk dan is het belangrijk dat als iemand gaat zoeken op onderhoud Volkswagen Passat Arnhem dat je website de nodige informatie bevat over de Volkswagen Passat en over de locatie in Arnhem.

Voice search

Met de opkomst van smart speakers is het ook zaak dat je je website zo maakt qua content dat de vraag die je stelt aan een smart speaker dat je website daarop ook het antwoord kan geven. Zo is de technologie steeds menselijker aan het worden en moet je website dus niet alleen een goed geschreven verhaal hebben maar moet het dus ook voldoen aan communicatie zoals hoe jij en ik die ook zouden voeren.

Plan van aanpak

De 1e analyse is kijken wat is de doelstelling van de website en wie is de doelgroep. Vervolgens gaan we kijken of de content wel aansluit bij de doelstelling en de doelgroep. Heb je een product of dienst en moet je concurreren met bijvoorbeeld MediaMarkt of andere grote partijen en vind je de lokale markt belangrijk? Dan moet de content zo aangepast worden dat de lokale markt hiervan op de hoogte is en zullen we de locatie gegevens extra belangrijk positioneren.

Laat zien dat je de expert bent

Ben je de expert in je vakgebied. Dat is mooi maar dat zegt elke website. Je zal dus door middel van content moeten laten zien dat jij de expert bent. Weet jij alles over belastingzaken, laat in bijvoorbeeld blogpost zien wat je allemaal weet. De truc is om niet al je geheimen prijs te geven maar wel wat (gratis) weggeven zodat men denkt “dat ga ik proberen” als dat vervolgens werkt zullen de volgende keer eerder terugkomen op je website en uiteindelijk een dienst afnemen omdat jij de expert bent.

Blijf in contact met je klanten

Blijf in contact met je gebruiker zodat hij je niet vergeet maar ook om te kijken wat hij of zij goede content op je website wil. Nieuwsbrieven zijn een prima manier om het contact met je gebruiker te blijven. In je expert rol kun je je klanten dan als 1e voorzien van tips en nieuwtjes of om ze een inkijkje te geven achter de scherm of als je een nieuw product hebt waarvan je wellicht het liefst wil dat je vaste klanten deze eerst gaan testen.

Mobiele SEO

Tegenwoordig hebben we ook allemaal een smartphone en op de smarphone willen we graag sneller onze informatie, willen we met 1 druk op de knop kunnen bellen, de routebeschrijving kunnen vinden of een afspraak maken.

SEA

Search Engine Advertising staat voor het adverteren in de zoekmachine. Op basis van bepaalde woorden zorg je ervoor dat je je positie in de zoekmachine koopt en zo altijd zichtbaar bent voor potentiële klanten. Ideaal voor als je net begint, een nieuw product wil promoten of altijd boven die ene concurrent wil komen te staan.

Adverteren op andere sites (Social Media)

Zoals eerder gezegd is het belangrijk om goed in kaart te hebben wie je doelgroep is. Bestaat je doelgroep uit jongeren dan is Social Media een platform wat je absoluut zal moeten inzetten. Dat kan dus betekenen dat je ook zal moeten adverteren op Facebook, Instagram of Snapchat.

Retargeting

Heb je veel bezoekers op je website die bijvoorbeeld wel doen aan windowshopping (wel kijken maar niet kopen, bijv veel vergelijken bij andere websites) dan kan retargeting een prima optie zijn. Iedereen die op je site is geweest en een bepaalde pagina heeft bezocht die gaat bijv naar een populair blog of Youtube en die komt daar weer je advertentie van dat specifieke product tegen waardoor je ‘top of mind’ blijft bij je potentiële klant.

Meer weten over SEO & SEA

Wil je meer weten, neem dan contact met ons op.